Rajčata pod lupou. Jsou zdravější žlutá, nebo červená?


Rajčat je nyní všude kolem dostatek. Pojďme se blíže podívat na jejich vliv na naše zdraví. Ten by totiž při znalosti pár jednoduchých rad při jejich zpracování mohl být významný. Vysoce ceněnou látkou obsaženou v rajčatech je lykopen. Jednoduše řečeno, jde o červené barvivo z řady karotenoidů (gama karoten), které se vyskytuje ve slupkách zralých plodů.

Právě lykopen dává rajčatům onu zářivě červenou barvu.

IMG_5035_Fotor

Pro naše zdraví jsou však podstatnější další jeho přednosti: jde o silný antioxidant pohlcující v těle volné kyslíkové radikály, které ničí (z těla se pak vyloučí močí), čímž přispívá například k naší regeneraci po fyzické námaze. Lykopen se v našem těle vyskytuje vázán v lipopriteinech a nejvíce ho najdeme v tkáních varlat, prostaty, nadledvinek a jater.

  • Zajímavost: Ve žlutých odrůdách rajských jablíček převažuje β-karoten. Lykopenu v nich moc nenajdete.

Je potvrzeno, že právě lykopen je schopen odstranit z krve takřka všechny škodlivé druhy tuků, a to již během osmi týdnů. Přisuzují se mu též preventivní účinky proti rakovině.

„Objevení příznivých účinků na zdraví je záležitostí posledních dvou dekád díky tomu, že není prekurzorem vitaminu A jako jiné karotenoidy. Jeho účinky vycházejí z jeho struktury, která umožňuje likvidaci volných radikálů, má tedy potenciál k protirakovinnému působení, což je také umocňováno ostatními antioxidačně působícími látkami, které rajčata také obsahují. Studiemi byly zjištěny příznivé výsledky na rakovinu prostaty, děložního čípku, tlustého střeva a konečníku, nicméně stále je ještě potřebné tyto výsledky, včetně mechanismu účinku, ověřit a potvrdit dalšími studiemi. Nejistota ve výsledcích je hlavně způsobena velkou variabilitou koncentrace lykopenu v konzumovaných typech rajčatových produktů nebo samotných rajčat. Nicméně příznivé účinky se výrazně pozitivně projevovaly u starších jednotlivců (kolem 65 let), kteří se studií zúčastnili,“ uvádí Dana Vránová z Vysokého učení technického v Brně (Fakulta chemická).

rajčata

  • Nejvyšší obsah lykopenu najdeme v odrůdě HLLS
  • Absorbci lykopenu v těle zvyšuje příprava rajčat na oleji (tuku). Ve vodě není rozpustný.
  • Ve zralých rajčatech se průměrně vyskytuje 30–75 mg/kg lykopenu. 
  • Nejvíce lykopenu obsahuje slupka

Lykopen dále snižuje hladinu cholesterolu a chrání před vznikem aterosklerózy. Mějte na paměti, že se lépe vstřebává po tepelné úpravě. Zdraví prospěšné jsou tak i nejrůznější rajčatové omáčky a kečupy. Ty připravené doma jsou samozřejmě nejlepší: sami si pohlídáte kvalitu a zralost plodů, stejně tak obsah přidaného cukru. Nezapomeňte k rajčatům vždy přidat trochu oleje. Přítomnost tuků podmiňuje jeho vstřebání přes náš trávicí trakt.

Nebojte se, že tepelnou úpravou rajčat o lykopen přijdete. Není to tak. Lykopen je stabilní jak při teplotách sterilace, tak i při mražení.

Zuzana Boušková